Dyplomowani

Prezentacja na studiach - jak zrobić dobrą prezentację?

Spis treści

prezentacja na studiach

Czym jest prezentacja?

Prezentacja jest to wizualne przedstawienie badania przeprowadzonego w danym temacie lub rezultatów własnego studium przez osobę, która ubiega się o zaliczenie przedmiotu. Jest to zatem skondensowana forma hasłowego referowania wiedzy, połączona z materiałami ikonograficznymi i przeznaczona do publicznych wystąpień jako swoisty plan wypowiedzi studenta, jako podstawa ewentualnej konwersacji ze słuchaczami, w tym: z wykładowcą.

Prezentacja na studiach – po co ją wykonywać?

Pomaga ona studentowi w sposób przejrzysty referować wiedzę, a nadto przekonać wykładowcę, że wiedza ta została faktycznie przyswojona – proces rozumienia ma bowiem charakter twórczy, co znaczy, że przeczytane treści muszą zostać w sposób oryginalny przetworzone, by zostały zapisane w pamięci długotrwałej, a taka graficzna praca na zaliczenie dowodzi tego, że student istotnie opanował materiał.

Prezentacja na studiach – jak wygląda?

Obecnie coraz większa liczba wykładowców w ramach takiego wydarzenia jak sesja egzaminacyjna oczekuje od studentów pracy zaliczeniowej w formie graficznej, audio-wizualnej – pozwala to sprawnie oceniać, a zarazem proces oceny jest korzystny dla innych osób, czekających w kolejce po zaliczenie. Omawiana praca zaliczeniowa nie jest jedynie materiałem dla wykładowcy, ale czymś, co jednocześnie stanowi przedmiot analizy dla pozostałych osób z roku, oglądających i uczących się zarazem.

Cel prezentacji

Celem jest tym wypadku podzielenie się wiedzą ze studentami, a także przekonanie wykładowcy o posiadanych kompetencjach przewidzianych w sylabusie. W związku z tym taka pracy zaliczeniowej jest weryfikacją treści, które student w ramach nauki na danym roku studiów ma sobie przyswoić.

Prezentacja – wymogi

Taka graficzna praca zaliczeniowa wymaga od studenta selekcjonowania informacji, dogłębnego rozumienia danych, które musi on łączyć, zestawiać i ilustrować – wszystko to zarazem stanowi dowód na faktyczne, dogłębne zrozumienie tego, co jest ukazane pracy zaliczeniowej. Dobrze przygotowane wystąpienie pomaga pokazać się w dobrym świetle podczas sesji egzaminacyjnej. Dostarczenie pracy na ocenę w takiej graficznej formie to zarazem sposób na atrakcyjne zreferowanie wiedzy.

Prezentacja na studiach – jak ją zrobić?

Właściwie zaprojektowana praca zaliczeniowa powinna spełnić następujące cele badawcze:

jak zrobić dobrą prezentację?

Prezentacja – jak zaciekawić?

Większość wystąpień studenckich może być nudna, zwłaszcza jeśli dane nie są przedstawiane w atrakcyjny, angażujący sposób. Student powinien zatem przygotować swoją pracę zaliczeniową w sposób, który przyciągnie uwagę i przekona odbiorców – zwłaszcza wykładowcę, który stawia ocenę z przedmiotu, że przedstawiany materiał nie jest tylko zbiorem cytatów z ilustracjami.

Prezentacja – porady

Aby zdobyć wysoką ocenę z przedmiotu i zdać sesję egzaminacyjną, student powinien zaplanować i zrealizować swoje wystąpienie w kilku krokach…

Ogranicz ilość tekstu na slajdach

Jedną z najważniejszych kwestii, które pomija student ubiegający się o zaliczenie, jest ilość tekstu na slajdach wchodzących w zakres pracy zaliczeniowej. Ponieważ wykładowca i publiczność będą słuchać i oglądać, umieszczenie slajdu z dużą ilością słów sprawi, że skupią się oni na czytaniu zamiast na słuchaniu – praca zaliczeniowa będzie wtedy trudna w odbiorze, a nadmiar słów może spowodować, że ocena z przedmiotu będzie niższa.

Prezentacja zbyt długa to błąd

Wykładowca dojdzie bowiem do wniosku, że student nie przyswoił sobie wiedzy, tylko ją referuje na oczach zebranych w sali wykładowej. Wykładowca może zresztą oceniać w sposób mało obiektywny, przede wszystkim dlatego, że długość tekstu go znuży.

Kompozycja

Im prostsze w formie będą slajdy składające się na taką pracę zaliczeniową, tym lepiej odbiorcy zrozumieją ich znaczenie i zachowają w pamięci najważniejsze informacje. Oto kilka sposobów na ograniczenie ilości tekstu na slajdach.

1. Używaj tylko kluczowych słów

W prezentacji powinny być tylko najważniejsze treści ujęte w formę hasłową – treści te powinny być przez studenta rozwijane i objaśniane za pomocą przykładów, anegdot, referowanych dodatkowo badań i przytaczanych źródeł. Bez osobistego wyjaśnienia zagadnień i bez przedstawiania własnego punktu widzenia, student będzie miał trudności z utrzymaniem uwagi odbiorców, a nadto nie zdoła przekonać wykładowcy, że zasługuje na wysoką ocenę z przedmiotu w ramach sesji zaliczeniowej. Zbyt duża ilość tekstu może sprawić, że slajdy będą wyglądać na chaotyczne, a tym samym będą one przytłaczać odbiorców, wywołując niekorzystne zjawisko szumu informacyjnego. Zrezygnuj więc ze zbędnych słów, ograniczając treść do tego, co najważniejsze.

Styl prezentacji

Jeśli masz trudności z podsumowaniem treści lub zwięzłym wyrażeniem swojej koncepcji, stosuj równoważniki zdań i wypunktowania. Stosuj nadto składnię rzeczownikową, frazy enumeratywne. Aby uniknąć przeciążenia odbiorcy, znużenia wykładowcy, łącz tekst z obrazami – taka praca na zaliczenie w takiej formie będzie bardziej atrakcyjna. Dodaj animowane grafiki, ikony, postacie i gesty, aby ożywić swoją pracę zaliczeniową i przyciągnąć uwagę odbiorców.

2. Ogranicz zakres swojej prezentacji

Nie referuj całej swojej wiedzy – powinna być ona oczywiście przedstawiona w ramach zaliczenia przedmiotu, ale student ma za zadanie ją opowiedzieć, a nie zawierać w całości w slajdach, jakie składają się na taką pracę zaliczeniową.

Prezentacja – czas trwania

Wystąpienie studenta powinno trwać 10 minut. Oczywiście student nie będzie mieć czasu na wyjaśnienie wszystkich wiadomości i badań w tak krótkim czasie, dlatego wystąpienie studenta powinno kończyć się zaproszeniem do dyskusji, a jego tematyka powinna być precyzyjnie zakreślona. Autor powinien zatem skupić się na najważniejszych punktach. Należy postawić jedno zasadnicze pytanie badawcze, do którego odnosi się taka praca na zaliczenie, a wokół wszystkich slajdów powinna być budowana osobna narracja.

Prezentacja – zakres wiedzy

Student nie będzie mieć czasu na wyjaśnienie wszystkich przeprowadzonych badań czy książek, jakie zgłębił w trakcie przygotowań do takiego momentu jak zaliczenie przedmiotu. Zamiast tego powinien on dokonać syntezy i przedstawić najważniejsze wnioski, rekomendacje, tezy bez ich egzemplifikacji – przykłady powinny być przedstawione na zasadzie anegdoty.

3. Stwórz atrakcyjną narrację

Po zidentyfikowaniu i postawieniu pytania badawczego, student ubiegający się o zaliczenie przedmiotu powinien przeprowadzić odbiorców przez swoje badania tak, jakby to była historia.

Prezentację trzeba opowiedzieć

Slajdy zatem powinny następować w sposób spójny, na zasadzie storytelling. Tak przygotowana praca zaliczeniowa będzie dynamiczna, jasna, wciągająca i przekonująca. Każdy kolejny obraz wyświetlany przez studenta dla słuchaczy i wykładowcy, od którego zależy ostatecznie ocena z przedmiotu, powinien zawierać datum i novum – nawiązywać do treści z poprzedniego slajdu i te treści rozwijać.

Prezentacja – jak utrzymać uwagę odbiorcy?

Student, któremu zależy na zaliczeniu, powinien zorientować odbiorców w tematyce i strukturze wywodu, jaki jest budowany w pracy zaliczeniowej, nadto student powinien przyciągnąć ich uwagę, przedstawiając znaczenie i wagę swojej pracy zaliczeniowej silnie powiązanej z konkretnym problemem badawczym.

Unikaj szumu informacyjnego

W slajdach musi być wykorzystana właściwa aparatura pojęciowa – słowa kluczowe wskazujące na problemy badawcze. Nadto omawiana praca na zaliczenie musi być nośnikiem wiedzy zwięźle podanej, ale dostatecznej, by słuchacze i wykładowca zrozumieli argumentację, jaką student buduje. W pracy na zaliczenie przedmiotu należy też budować napięcie – na przykład: poprzez zestawianie własnego zdania z wiedzą naukową.

Prezentacja – ważne części kompozycyjne

Kompozycja odgrywa ważną rolę. Przede wszystkim dlatego, że referowana wiedza musi być uporządkowana. Niemniej ważne jest również to, by student przeprowadził słuchaczy i wykładowcę przez swój wywód w taki sposób, by każdy od początku do końca orientował się w logice jego wywodu.

Metody

Omawiana praca na zaliczenie przedmiotu musi zawierać ustęp poświęcony takiemu zagadnieniu jak metoda – ustęp ten powinien płynnie i logicznie wynikać z wprowadzenia. Student musi w tym slajdzie wystrzegać się przedstawiania metodologii w sposób nudny, rozległy i tak treściwy jak w pracy dyplomowej – dopuszczalny jest tutaj skrót myślowy, hasło i termin zastępujący rozbudowaną naukową narrację.

Prezentacja to wiedza i opinie

Skup się zatem na szczegółach, które odróżniają twoje spojrzenie na przedmiot badań od tego, co inni naukowcy w rozlicznych publikacjach już opowiedzieli. Utrzymuj wysoki poziom zainteresowania odbiorców, stosując streszczenie tych partii pracy zaliczeniowej, które mają charakter abstrakcyjny lub meta-tekstowy.

Wyniki

Mniej treści czasem może stwarzać lepszy efekt, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę specyfikę takiej pracy zaliczeniowej jak prezentacja przygotowana na potrzeby sesji egzaminacyjnej. Przedstawiaj tylko wyniki, które są wyraźnie związane z postawionym pytaniem badawczym. Upewnij się, że jasno formułujesz myśli, tak by odbiorcy, w tym wykładowca, zrozumieli wszystko, co przyniosły badania lub wnikliwe studia.

Dyskusja

W tym momencie odbiorcy, a więc studenci danego roku i wykładowca, który oceni prezentację na zaliczenie, powinni zapoznać się ze stanowiskiem autora, które z kolei musi nawiązywać do istniejących już badań, różnych źródeł. To tutaj autor pracy zaliczeniowej powinien kontekstualizować swoje wyniki, strukturyzować zebraną wiedzę i przemyślenia na temat zgłębionej literatury. Bądź zatem dokładny i precyzyjny, a jednocześnie śmiało wyrażaj własne opinie.

Zakończenie

Wróć do początkowego pytania badawczego i problemu, rozwiązując zarazem wszystkie wątki, jakie były poruszane w dotychczasowych slajdach. Pozostaw publiczność z jasną odpowiedzią na główne pytanie badawcze. Dla wykładowcy, który ocenia prezentację na zaliczenie przedmiotu, może to być istotne kryterium.

Prezentacja na studiach - styl

Omawiana praca na zaliczenie przedmiotu to specyficzne medium, w którym dominować musi grafika, a więc obrazy powiązane w spójny dyskurs, odpowiednio dopełnione przez przekaz werbalny. Subtelna animacja w kluczowych momentach (zwykle podczas referowania wyników lub dyskusji) powinna stanowić dodatkową wartość narracji, która stanie się naoczna, skonkretyzowana, apelująca do wyobraźni. Student, który przygotowuje taką graficzną pracę zaliczeniową, opowiada historię stworzoną niejako za pomocą obrazów, filmów, schematów i wykresów. O ile każda inna praca zaliczeniowa, taka jak referat czy esej, to głównie tekst, o tyle wystąpienie z pracą zaliczeniową o charakterze wizualnym musi przede wszystkim odwoływać się do wzroku – wartość tego medium polega na tym, że najbardziej zawikłane, abstrakcyjne zagadnienia można ukazać w sposób, który nie pozostawi wątpliwości, że student zrozumiał przedstawiane treści.

studia prezentacja

Prezentacja – pisz konkretnie

Rozumienie ma charakter twórczy, zatem przełożenie treści abstrakcyjnych, wywiedzionych z książek, na język obrazów, będzie przejawem zrozumienia i może skutkować wysoką oceną pracy zaliczeniowej. Wykorzystanie walorów nowego medium może wymagać stworzenia lub pozyskania znacznie większej ilości grafiki niż ta, która zawiera się w tekście nawet tak rozległym jak praca dyplomowa, ale jest to konieczne do stworzenia wciągającego wystąpienia.

Prezentacja na studiach – estetyka

Najważniejszą sprawą, o jaką należy zadbać, podczas tworzenia takiej pracy na zaliczenie, jest doskonalenie jej strony estetycznej i dynamizowanie wywodu w formie obrazów, które muszą następować w sposób logiczny. Należy zadbać też o to, by przekaz językowy nie powielał tego, co ukazano za pomocą grafiki. Pomyśl o wystąpieniach, które uważasz za przekonujące i atrakcyjne, a następnie spróbuj zastosować wykorzystane w nich konwencje do własnej pracy zaliczeniowej.

Odwiedź naszą sekcję blogową i znajdź rozwiązanie na inne problemy!

Prezentacja na studiach – jak dobrze wypaść?

Najtrudniejszą sprawą dla wielu studentów w ramach sesji egzaminacyjnej jest to, że omawiana tutaj praca zaliczeniowa wymaga bezpośredniej interakcji ze słuchaczami i wykładowcą – dla wielu jest to czynnik stresogenny, którego nie doświadcza się podczas prac pisemnych. Podpowiadamy zatem, jak zrobić dobre wrażenie…

Jak długa powinna być prezentacja?

Normalną praktyką podczas takiego wydarzenia jak sesja egzaminacyjna i zaliczenie przedmiotu jest ustalenie tego, jak obszerna ma być taka praca zaliczeniowa – bardzo ważne jest, aby ustalić temat, liczbę zagadnień, liczbę slajdów i czas trwania. Zgodnie z ogólną akademicką zasadą na każdą minutę wystąpienia student powinien przeznaczyć 100 słów, wypowiadanych powoli i wyraźnie.

Prezentacja – wymogi formalne i techniczne

Dowiedz się o miejscu wystąpienia – czy będzie to sala seminaryjna, sala konferencyjna, gabinet wykładowy? Z tego wynikać będzie inna kwestia: jaki sprzęt będziesz mieć do dyspozycji? Zwykle wykładowca oczekuje, że student będzie referować wiedzę bez przerw, a następnie odpowiadać na ewentualne pytania, na co również należy znaleźć miejsce w planie wystąpienia.

Nie czytaj słowo po słowie

Czytanie słowo w słowo ze slajdów generuje ryzyko utraty zainteresowania odbiorców. Taka praktyka nuży też wykładowcę, który powątpiewa o faktycznej wiedzy autora i zazwyczaj w takich okolicznościach wstawia niską ocenę w ramach sesji zaliczeniowej. Student powinien zatem przemyśleć to, jak unikać powyższego błędu.

Mniej znaczy więcej

Zadbaj zatem o to, aby tekst na slajdach był minimalny – będzie to stanowiło swoisty przymus, by rozwijać treści w ramach swobodnego, ustnego wystąpienia. Jeśli na slajdach będą słowa kluczowe, hasła krótkie, ale treściwe, zadanie to nie będzie wcale trudne do zrealizowania podczas sesji zaliczeniowej. Chodzi o to, by każde hasło było inchoatywnie całą narracją na jakiś temat. Slajdy powinny służyć jako wizualne wskazówki dla studenta zabiegającego o zaliczenie przedmiotu. Strukturyzuj swoją prezentację jako historię. Oczywiście możesz wspomagać się notatkami.

prezentacja na studiach kroki

Używaj materiałów ilustracyjnych

Materiały graficzne w takiej pracy zaliczeniowej jak prezentacja to schematy, wykresy, slajdy, tabele. Mają one na celu skonkretyzowanie abstrakcyjnych treści, a także wykazanie związku pomiędzy treściami wyekscerpowanymi z różnych źródeł – to powiązanie danych, połączenie ich w struktury kauzalne, najbardziej będzie dowodzić tego, że student dogłębnie zrozumiał to, co referuje w ramach sesji egzaminacyjnej, zaliczeniowej.

Słuchaj aktywnie

Równie ważną umiejętnością, którą student zabiegający o zaliczenie przedmiotu musi posiadać, jest utrzymywanie uwagi odbiorców. Służą temu anegdoty, pytania retoryczne, bezpośrednie zwroty do słuchaczy. Ważne jest tu również elastyczne reagowanie na niewerbalne sygnały słuchaczy, którzy mogą w ten sposób dawać do zrozumienia autorowi pracy zaliczeniowej, że tempo referowania treści jest zbyt wysokie, albo sugerować mu, by wyjaśnił kilka zawikłanych treści, zanim – w ramach zaliczenia przedmiotu – przejdzie do kolejnego slajdu. Jeśli wyczujesz brak zainteresowania lub dezorientację, możesz na bieżąco dostosowywać tempo i porządek wystąpienia, aby ponownie ich zaangażować w zajęcia.